Charlotte-going-to-Australia.reismee.nl

De verschillen tussen Aussie en Nederland

Ik dacht laat ik eens alle verschillen tussen Australië en Nederland maar eens op noemen en kijken hoever ik kom.

1. Ze rijden hier links... (duh!!)

2. Een lang stuk rijden vinden ze hier meer dan 12 uur. Terwijl wij in NL al bij 2 uur denken, owh god das een klereeind!

3. De kinderen dragen een schooluniform. Zelfs middelbare school en misschien ook nog wel de universiteit. Ik vind het super schattig tot de leeftijd van 9 jaar. Daarna vind ik het er niet meer leuk en past het ook niet echt.

4. De kinderen gaan hier ook later naar school. 09:15 uur in tegenstelling tot NL daar gaan ze +/- 08:15 uur naar school.

5. Een tripje met de bus is hier ook redelijk anders. In tegenstelling tot NL waar ze doen aan een scherm " de volgende halte is:...." hahaha nee, je moet maar gokken waar je er uit moet. Wat er bij voor zorgde dat ik een aantal keer ongeveer een kilometer moest lopen door de hitte omdat ik 4 haltes er te vroeg uit ben gegaan. Je reist hier met opal (een NS voor NL) je kunt daar een app voor downloaden waar je je trip kan plannen en dus kan volgen en dus kan zien waar je er precies uit moet. Dat had ik graag 4 busritten eerder willen weten...

6. De meeste huizen hebben hier zeker 2/3 airco's als het niet meer is. Geen problemen mee. Was erg blij toen afgelopen weekend het buiten zo heet was dat je de deur eigenlijk niet uit durfde. En als je dan in je kamer komt waar het dan heerlijk 24 graden is.

7. Door de hitte kan gewoon in huis al je eten bedreven ondanks dat je de airco op 20/19 graden hebt staan. Althans de dingen buiten de koelkast.

8. De meeste auto's in Sydney zijn automaten, dat moet ook wel want Sydney is erg heuvelachtig.

9. De kids naar school brengen betekend 4/6 heuvels op (afhankelijk welke route we nemen) en af. Goed voor de kuitspieren.

10. Parkeren mag je alleen aan de linkerkant van de weg doen. Althans daar mag je de hele dag en nacht staan zonder de kans op een boete. Je mag aan de rechterkant staan overdag voor 2 uur max. na 18:00 uur mag je er de nacht gewoon staan. Waarom?, geen idee weten ze zelf ook niet helemaal...

11. Als een auto meer dan 2 maand op de zelfde plek staat kan de politie de auto meenemen omdat de auto dan "onbemand/onbewoond is. Volgens mij gebeurt dit niet in NL.

12. In Sydney spreken ze over een hittegolf als het boven de 35 graden komt. In NL is dat al rond de 25 graden gok ik?

13. De kinderen hier hebben ook een hele andere routine dan in NL, vooral het slapen. Hier gaan ze gemiddeld tussen 8 uur en 10 uur slapen.

14. Rijden in Aussie. Je wilt invoegen, zie je een plek? Je wachtte te lang de plek is al ingenomen of je moet nog 5 min wachten... You snooze you lose! Dat is het gezegde.

15. Ranja noemen ze hier Cordial (cordi), ik dacht lemonade. De kids dachten dat ik 7 up bedoelde, wat ervoor zorgde dat ze verdunde 7 up kregen! oepsie.

16. Het tijdsverschil op dit moment is het 10 uur, dit word later minder naar 8 uur. Altijd fijn als jullie mij berichten sturen terwijl het voor mij midden in de nacht is.. Word ik ook totaal niet wakker van gelukkig! Ik meen het word er niet wakker van.

17. Er zit chloor in de waterleidingen, wat totaal niet praktisch is. Zoals ik heb gezwommen met de kinderen en ik wil avonds het chloor water van me douchen, spoel ik mezelf gewoon weer met chloor af. Gezinnen die buitenaf wonen hebben een regenwater container. Dat is voor hun dan het drinkwater. Veel beter naar mijn mening en ook voor mijn haren :P

18. Je moet je bed elke avond checken voor spinnen vooral hutsman spinnen (ze zijn maar heel klein...) zoek het maar op google. Die wil je niet in je bed tegen komen, althans ik. De vorige au pair had er 1 onder de dekens terwijl ze een film aan het kijken was. Ze schrok zich goed!

19. Medewerkers in winkels zeggen altijd " Hi good day, how are you?" Ze zijn hier heel beleefd.

20. De basisscholen regelen per termijn (10 weken) bepaalde activiteiten voor elk leerjaar. Waar je natuurlijk voor moet betalen maar super leuk! Je kan je kind ook inschrijven voor: ukelele, koor, italiaans, mandarijns, klarinet, band, recording, gitaar en volgens mij nog 5 andere dingen maar dat weet ik allemaal niet.

21. Ze sms'en en bellen hier veel meer dan in NL, volgens mij gebruiken ze hier heel weinig whatsapp. Of ze gebruiken Messenger.

22. De rotondes zijn hier vele malen kleiner, waardoor sommige aussie gewoon rechtover de rotondes rijden. Ze hebben niet bij elke rotonde iets in het midden beplant of iets gebouwd.

23. Je kan hier al binnen 20 minuten verbrand dat in de schaduw en met factor 50 op. Er zit blijkbaar een gat in de ozon boven Australie (wist ik niet, weet wat geleerd) waardoor er een hele hoge UV straling is.

24. Het geld is hier ook anders, het briefgeld krijg je niet zo snel kapot, je moet erg je best doen om het kapot te krijgen. Het muntgeld is ook grappig. $2 munt is het kleinste ongeveer €0.05 cent en $0,50 dollar is het grootste een 6-hoek.

Nou dat was het dan! De volgende keer meer over mijn avonturen hier. En wie weet in de toekomst maak ik weer een nieuw lijst met verschillen.

Groetjes,



Charlot (zo noemen ze me hier, erg frusterend...) te

:)



Reacties

Reacties

Renee Vink

Wat een belevenis en wat een verschillen zeg. Leuk om te lezen hoor. Heel veel plezier, ik kijk uit naar je volgende blog. Groetjes uit het koude kikkerland.

Paul

Leuk de verschillen zo te zien. Brrrrr spinnen. ????Helemaal niets voor mij.

Tineke de Boer

Leuk om je blog te lezen, interessant en leerzaam. Hittegolf in Nederland is drie dagen boven de 30 graden????????. Groetjes van Tineke.

Trudy

Leuk.. zo leren we hier nog iets... heel veel plezier daar, down under!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!